ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟ ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ ΤΟ 11ο AEGEANDOCS (17 – 22 Οκτωβρίου 2023)
Με αφιέρωμα στο έργο του Λάκη Παπαστάθη, το 11ο AegeanDocs συναντά τους φίλους του ντοκιμαντέρ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου από τις 17 έως τις 22 Οκτωβρίου.
Σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Βόρειο Αιγαίο προγραμματίζονται ειδικές προβολές-εκδηλώσεις για σχολεία.
Συγκεκριμένα δημιουργίες του Λάκη Παπαστάθη, από τις εμβληματικές εκπομπές της ΕΡΤ: ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ, Αναζητώντας τη Χαμένη Εικόνα και Υστερόγραφο, παρουσιάζονται σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων σε εκπαιδευτικές προβολές σεμιναριακής μορφής.
Τα πολιτιστικά ντοκιμαντέρ του Παπαστάθη που θα προβληθούν είναι:
Αλίκη Βουγιουκλάκη,
Μανόλης Αναγνωστάκης,
Θεόφιλος ξανά;,
Η Μαγική Πόλη του Κούνδουρου,
Μικρές Ιστορίες στην Πανεπιστημίου και
η Ομόνοια.
Ο Λάκης Παπαστάθης γεννήθηκε στο Βόλο το 1943. Σπούδασε στο Κέντρο Σπουδών Κινηματογράφου (1963). Το 1972 πρωτοσκηνοθετεί τη μικρού μήκους ταινία Γράμματα από την Αμερική, η οποία βραβεύεται στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Την περίοδο 1968-1971 εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτη, κυρίως στην Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού. Τρία χρόνια αργότερα περνά στην τηλεόραση, όπου ως σκηνοθέτης-παραγωγός, δημιουργεί με τον Τάκη Χατζόπουλο τις σειρές Παρασκήνιο και Ιστορικό Αρχείο.
Σκηνοθέτησε τις μεγάλου μήκους ταινίες: Τον καιρό των Ελλήνων (1981), Θεόφιλος (
Τελευταίος τηλεοπτικός σταθμός για το Λάκη Παπαστάθη ήταν η εκπομπή "Υστερόγραφο".
———————————————————————————————————————————
8o Agegeandocs - ΑΦΙΕΡΩΜΑ 1o: Η ΖΩΣΑ ΜΝΗΜΗ
Η συλλογική μνήμη, με αφιερώματα στην Ιστορία, αποτελεί, παγίως, θεματική
προτεραιότητα του Φεστιβάλ AegeanDocs, από την ίδρυσή του.
Στην διοργάνωση του 2020, η οπτική της θεματικής «Μνήμη» διευρύνεται με ταινίες που συνθέτουν τη μνήμη
του παρελθόντος με την προσέγγιση του παρόντος ως μνήμη και προβληματισμό για το μέλλον.
Στο Αφιέρωμα εντάσσονται οι ταινίες:
1. Μεταφορα, του Ηλία Γιαννακάκη και της Αποστολίας Παπαϊωάννου.
Προβολές : 6 Οκτωβρίου και ώρα20.00 σε Ικαρία και 11.00 στη Μύρινα, 4/10 ώρα 18.45 σε Αγία Παρασκευή/Λέσβος.
Περίληψη
Το παλιό κτήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας με τους νεοκλασικούς κίονες θυμίζει τη χρυσή
εποχή του Περικλή. Οι προετοιμασίες για τη μεταφορά στο καινούριο κτήριο των λεηλατημένων, μέσα
στα χρόνια, βιβλίων πραγματοποιούνται σε μία πόλη που θυμίζει πεδίο μάχης. Η φωνή της Εθνικής
Βιβλιοθήκης ενώνει το παρελθόν με το παρόν και αναρωτιέται για το μέλλον
2. Ο Γιώργος του Κέδρου, Γώργος και Γιάννης Κολόζης,
Προβολή παρουσια του σκηνοθέτη και συζήτηση μαζί του : 6 Οκτωβρίου, Μύρινα (θέατρο Μαρούλα, ώρα 20.00 ).
Αλλες πρβολές: 3/10 (Λέσβος - Αγία Παρασκευή και ώρα 19.30), Ικαρία 4/10 και ώρα 22.20 και 6/10 ώρα 19.00 σε Οινούσσες, Αγιος Ευστρατιο, Ψαρά, και Φούρνοι.
Περίληψη
Ένα προσωπικό ταξίδι στο χρόνο μέσα από τα μάτια δύο γενεών δημιουργών ταινιών, πατέρα και γιου, ταξιδεύοντας στο ίδιο απομακρυσμένο νησί της Ελλάδας και μαγνητοσκοπώντας το από τη δεκαετία του 70 μέχρι σήμερα.
Ο Γιώργος Κολοζής πήγε για πρώτη φορά στο νησί Δονούσα το 1972, τότε η Δονούσα δεν είχε ηλεκτρικό ρεύμα και η λέξη τουρίστας ήταν άγνωστη στους κατοίκους του νησιού. Μένοντας μόνος του στη σκηνή του στην παραλία Κέδρος, απέκτησε το όνομα Γιώργος Κέδρου και επισκέπτονταν το νησί κάθε καλοκαίρι μέχρι το 1978.
Επιστρέφοντας ξανά το 1999, το νησί είχε αλλάξει τόσο πολύ που δεν μπορούσε να το αναγνωρίσει. Έτσι, το 2007, ο Γιώργος και ο
Γιάννης ο γιος του, πήγαν εκεί μαζί για να βρουν ανθρώπους από το παρελθόν, να μοιραστούν παλιές αναμνήσεις και να φτιάξουν νέες, ενώ μαγνητοσκοπούσαν αυτό που νόμιζαν ότι θα ήταν το τελευταίο γύρισμα του ντοκιμαντέρ. Ο Γιώργος που πέθανε το 2009, αυτό οδήγησε τον Γιάννη να επιστρέψει αρκετές φορές για να δημιουργήσει μια ιστορία στην οποία η γραμμικότητα δεν αφορά τον χρόνο, αλλά το συναίσθημα, ενώ ο χρόνος αντιμετωπίζεται ως επανεξέταση της παρούσας στιγμής.
Όπου η γέννηση, ο θάνατος, η νεολαία και τα γηρατειά υπάρχουν ταυτόχρονα. Μια μελέτη στην έννοια της μνήμης.
3. Σαν τους Γλάρους πάνω από τον Κεράτιο, Θωμάς Σιδερής.
Προβολή παρουσία του σκηνοθέτη και συζήτηση μαζί του : 3 Οκτωβρίου, Μύρινα, θέατρο Μαρούλα, ώρα 18.00
Αλλες προβολές: Λέσβος: 3/10, ώρα 19.00 Πλωμαρι(αίθουσα Βενιαμίν ο Λέσβιος) και 3/10 18.00 Αγια Παρασκευή, Ικαρια 3/10 ώρα 18.00 και 3/10 ώρα 19.00 σε Οινούσσες, Αγιος Ευστρατιο, Ψαρά, και Φούρνοι.
Περίληψη
Η σύγχρονη ιστορία του παλαιότερου εκπαιδευτικού ιδρύματος του Ελληνισμού, της Πατριαρχικής Μεγάλης Σχολής μέσα από τα μάτια των μαθητών και των δασκάλων της. Και μαζί, ένα διαφορετικό ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη στις δεκαετίες του 1950 και του 1960.
Όλα γλύκαναν και μύρισαν στις ψυχές των Ρωμαίων στο δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα. Το διάσημο κόκκινο λεωφορείο και οι
θρυλικοί κινηματογράφοι του Istiklal, αλλά και οι καταστροφές εις βάρος της ελληνικής κοινότητας το Σεπτέμβριο του 1955 και η απέλαση των πολιτών το 1964.
4. Cultur Park An Oasis In Izmir, Fatih Bilgin, Hande Zerkin, Turkey
Προβολή και ζωντανή skype συζήτηση με το σκηνοθέτη, Μύρινα, Θέατρο Μαρούλα 6 Οκτωβρίου, ωρα 18.00
Άλλες προβολές: Ικαρια, 4/10 ώρα 21.15 και Μυτιλήνη 5/10 ώρα 21.20 ( cine ΑΡΙΩΝ)
Περίληψη
Το Πολιτιστικό Πάρκο είναι ο πιο σημαντικός δημόσιος χώρος πρασίνου στο Σμύρνη. Ιδρύθηκε πάνω στα συντρίμμια της φωτιάς της Σμύρνης, με σκοπό για να είναι ένα δημόσιο πανεπιστήμιο ως το όραμα του Κεμαλικού Κράτους και μια προστατευμένη και διατηρήσιμη οικολογικά περιοχή.
Σήμερα, προσελκύει την προσοχή του κεφαλαίου λόγω της κεντρικής του θέσης. Δέντρα και φυτά εκτοπίζονται ολοένα και περισσότερο από το μπετόν. Η ταινία αφηγείται την άγνωστη ιστορία του Πολιτιστικού Πάρκου και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση για την προστασία και την ανάπτυξή του.
5. Μία ιστορία με 14 λέξεις, Ειρήνη Στείρου
Προβολή: Ικαρία 5 Οκτωβρίου, ώρα 22.30
Περίληψη
Η ζώσα λάλουσα ιστορία και η προφορικη παράδοσή της, από τον πρωταγωνιστή παππού στην σκηνοθέτιδα εγγονή του.
Αναμνήσεις από τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο και την ανασυγκρότηση του στρατού στη Μέση Ανατολή.
8o Agegeandocs - ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2o - ΑΜΕΑ.
Και στην 8 η διοργάνωσή του, το Φεστιβάλ AegeanDocs οργανώνει ένα θεματικό αφιέρωμα στα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.
Ένας τυφλός προπονητής ποδοσφαίρου, μια συντροφιά νέων, που πάσχουν από αυτισμό, νοσηλευόμενοι στο ελληνικό νοσοκομείο ΚΑΤ είναι οι πρωταγωνιστές στις ταινίες του αφιερώματος.
Αναλυτικά οι ταινίες του αφιερώματος είναι οι ακόλουθες:
1. Μέχρι τη Θάλασσα, Μάρκο Γκαστίν, Ελλάδα
Προβολή, παρουσία του σκηνοθέτη και συζήτηση μαζί του, Μυρινα, 3 Οκτωβρίου, Θέατρο Μαρούλα ώρα 19.35
Άλλες προβολές: Ικαρία, 1/10 ώρα 20.50
Περίληψη.
Ασθενείς που νοσηλεύονται, μετά από σοβαρά ατυχήματα, στην κλινική Φυσικής Αποκατάστασης του ΚΑΤ, προσπαθούν να σταθούν ξανά στα πόδια τους... ή έστω να επανακτήσουν την αυτονομία τους.
Ακολουθώντας την αγωνιώδη πάλη τους, η ταινία ερευνά ένα από τα βασικά διλήμματα της ανθρώπινης ύπαρξης: Ελπίδα ή Αποδοχή;
«Πριν από χρόνια, βρέθηκα ο ίδιος για δυο μήνες σ΄ ένα θάλαμο του ΚΑΤ» αναφέρει στο σημείωμά του ο σκηνοθέτης.
«Ήταν μια από τις πιο έντονες και διδακτικές εμπειρίες που έζησα ποτέ. Έκανα την ταινία ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ για να μοιραστώ αυτή την εμπειρία με τον θεατή. Πιστεύω ότι έχει κι αυτός πολλά να νοιώσει, αλλά και πολλά να μάθει. Για τον εαυτό του, για την κοινωνία μας, για την
ανθρώπινη κατάσταση… Μια ταινία με διακύβευμα, συγκρούσεις και κορυφώσεις, που, θέλω να πιστεύω, θα τον κάνει να δει αλλιώς την αναπηρία και τους ανθρώπους που την αντιμετωπίζουν. Θα μπορούσε να ήταν κι αυτός...»
Με αυτόν τον στόχο, ο Γκαστίν επέστρεψε στα τέλη του 2017 στην κλινική Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης του ΚΑΤ, με την κάμερά του, σιωπηλό παρατηρητή, να καταγράφει την πολύμηνη καθημερινή πάλη των ασθενών να επανακτήσουν τις λειτουργίες τους, το άγχος για την ετυμηγορία του θεράποντος ιατρού, τις σχέσεις με τις οικογένειές τους και το νοσηλευτικό προσωπικό, τα αστεία και τις φάρσες, που τους βοηθούν να ξορκίσουν τον πόνο και την αγωνία.
2. Marana, Giovanni Benini, Davide Provolo, Italy
Προβολή- και ζωντανή skype συζήτηση με το σκηνοθέτη, Μύρινα, Θεατρο Μαρούλα 1 Οκτωβρίου, ώρα 21.10
Άλλες προβολές: Λέσβος Πλωμάρι 3/10 ώρα 20.15 και σε Αγιο Ευστράτιο, Οινούσσες, Ψαρα και Φούρνοι 1/10 ώρα 19.00
Περίληψη
Στην ορεινή Ιταλία, το καλοκαίρι έχει σχεδόν τελειώσει. Ο Mirko και ο Max συναντιούνται στο δάσος και περιπλανιούνται σε εγκαταλελειμμένα μέρη, προσπαθώντας να φανταστούν ένα πιθανό μέλλον, ενώ η Giorgia και ο Lorenzo ζουν στιγμές οικειότητας, που σφραγίζονται από δισταγμούς, οι οποίοι σιγά- σιγά ξεπερνιούνται. Στο βάθος, απεικονίζεται η καθημερινή ζωή μιας κοινότητας εφήβων με σύνδρομο αυτισμού, που καταφέρνουν να ζουν σε ισορροπία μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, φυσικού και μεταφυσικού, αλλά και φόβου να νοιώθεις σαν χαμένος και της ευχαρίστησης να παραμείνεις αθέατος . Ζουν με ένα δικό τους τρόπο «έξω» από το χρόνο, μια κατάσταση που τους
επιτρέπει να βιώσουν ένα εφήμερο δώρο από ανακαλύψεις, γιορτές και νέες σχέσεις. Η ταινία «Μαράνα» είναι ένα ταξίδι στον κόσμο του αυτισμού, όπου οι επιθυμίες της νεολαίας καταγράφονται έτσι απλά, όπως συμβαίνουν.
3. Spoko (The Blind Football Coach), Wim Steytler
Προβολή: 1/10 και ΄ωρα 11.00 Θεατρο Μύρινα, Χιος/Πυργί 3/10 ώρα 13.00 και Ικαρία 2/10 ώρα 21.20
Περίληψη, Ο Dumisani Ntombela δεν έχει δει ποτέ ποδοσφαιρικό γήπεδο. Είναι τυφλός, αλλά κατάφερε να γίνει προπονητής σε μια γυναικεία ομάδα ποδοσφαίρου στην Πρέμιερ Λιγκ. Εκείνη την περίοδο έχασε τη χρηματοδότησή του και την ομάδα του. Τώρα θέλει να τα πάρει όλα πίσω, στο
γήπεδο
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2019
Αφιέρωμα "άτομα με αναπηρία"
Μεγάλο Αφιέρωμα ευαισθητοποίησης στα προβλήματα των Ατόμων με Αναπηρία ΑμεΑ οργανώνει το 7ο AegeanDocs.
Φέτος, για τέταρτη φορά στην ιστορία του, ο θεσμός «AegeanDocs», φιλοξενεί μια
ιδιαίτερη ενότητα. Το θέμα του αφιερώματος φέτος είναι «Άτομα με Αναπηρία». Η
ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται
από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς
πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που
ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της
προσπάθειας αφορούν:
- Στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της
χώρας,
- Στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, της
ευαισθητοποίησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση,
- Στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και
Στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων
κοινωνικά ομάδων (ΕΚΟ).
Με πέντε διεθνείς ταινίες, εκ των οποίων 3 σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα,
οργανώνεται το αφιέρωμα προβολών και συζητήσεων με κοινό θέμα «Άτομα με
Αναπηρία».
Οι ταινίες για τα « Άτομα με Αναπηρία» αναδεικνύουν τα δικαιώματα των αναπήρων
στην πρόσβαση των σε πολιτιστικά μνημεία, δείχνουν τη δύναμη της θέλησης αυτών
των ανθρώπων, ακόμα και ξεπερνώντας προβλήματα όρασης, να δείχνουν ένα
φωτεινό μέλλον στους συνανθρώπους τους, δείχνουν επίσης στο κοινό πρότυπα
κέντρα αποκατάστασης αναπήρων.
Η ενότητα αυτή «Άτομα με Αναπηρία». υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού
Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου
Μάθηση» ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση
(Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Οι προβολές των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό και έχει
εξασφαλιστεί η πρόσβαση στις αίθουσες σε άτομα με ειδικές ανάγκες - ΑμεΑ.
Α. Ταινίες 1ης προβολής στο ελληνικό κοινό:
1. Castle to Castle (40 min) Emmanuel Marre, Βέλγιο/Γαλλία
Γαλλία, Παρίσι στη διάρκεια της τελευταίας προεκλογικής περιόδου. Ο 25χονος
Pierre είναι υπότροφος σε φημισμένη σχολή στο Παρίσι και φιλοξενείται από την
75χτονη Francine η οποία είναι καθηλωμένη στην αναπηρική της καρέκλα.
Μαζί παρακολουθούν αμήχανα μια προεκλογική διαμάχη εντελώς διαφορετική από
όσο ήξεραν μέχρι τώρα. Οι δυο τους έχουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις αλλά και
διαφορετική κοινωνική καταγωγή. Ωστόσο τους έχει ενώσει η ζωή. Ο Pierre φροντίζει
την Francine και εκείνη προσπαθεί να γαληνέψει το ανήσυχο πνεύμα του νέου
2.Peter Plan (74 min), Jean Castejon Gilabert, Ισπανία
3. A look from a wheelchair (82 min), Oleh Pavliuchenkov, Oυκρανία
Η ταινία καθρεφτίζει τη ματιά στον πολιτισμό ενός ανθρώπου που είναι
καθηλωμένος στην αναπηρική καρέκλα, του Mykola Podrezan . Μέσα από τα μάτια
του Mykola οι θεατές διαπιστώνουν αν τα μεγάλα πολιτιστικά μνημεία της Ουκρανίας
είναι προσβάσιμα για τα άτομα με αναπηρίες. Παράλληλα και αυτή είναι η δεύτερη
γραμμή αφήγησης της ταινίας θα δούμε πως χάρη στην τεχνολογία τα άτομα με
αναπηρία μπορούν να αισθανθούν και να απολαύσουν πολιτιστικά αξιοθέατα σε όλο
τον κόσμο.
Β. Ταινίες – που έχουν προβληθεί ξανά στο ελληνικό κοινό:
1. Love & Sex & Rock’n Wheelchair (45 min), Sussana Wuestneck,
Γερμανία
Η ταινία μας μιλάει για την ζωή με αναπηρία και το δικαίωμα των αναπήρων στον
έρωτα και την σεξουαλικότητα. Η Nicola, Stefan, Emanuel & Wiebke μοιράζονται την
αναπηρία αλλά έχουν διαφορετικό κοινωνικό status. Όλοι τους αναζητούν την αγάπη
και το δικαίωμα στον έρωτα. Παίρνουν μέρος σε ένα εργαστήριο για τον έρωτα και το
σεξ ενός ινστιτούτου αυτοπροσδιορισμού και ψυχολογικής υποστήριξης αναπήρων
σε μια μικρή γερμανική πόλη. Στην ταινία παρακολουθούμε την συνάντησή τους στο
εργαστήριο.
2.Watch Me (84 min), Klara Van Es, Βέλγιο
Πώς 6 άτομα με αναπηρία παρουσιάζουν τον εαυτό τους, ο ένας στον άλλο και στο
κοινό. Σε μια ποιητική ασπρόμαυρη ταινία, κοιτάζουμε μέσα στα μάτια των Nadine,
Sofie, Sam, Quan, Mathias και Jessica, παρουσιάζουν το δικό τους κόσμο. Όλοι ζουν
σε ένα κέντρο φροντίδας για άτομα με νοητική αναπηρία. Ξεδιπλώνουν τα
συναισθήματά τους κατά τη διάρκεια ενός έτους. Δείχνουν στους θεατές ότι είναι
άνθρωποι που διεκδικούν πλήρως τα δικαιώματα τους στην κοινωνική αλλά και στην
προσωπική τους ζωή.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2018
Αφιέρωμα "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση"
Μεγάλο Διεθνές αφιέρωμα στην εκπαίδευση στο 6ο AegeanDocs
Το 6ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ AegeanDocs διεξάγεται στη Λέσβο (1 - 6 Οκτωβρίου)
και στα νησιά του Βορείου Αιγαίου Λήμνο, Σάμο, Χίο, Ικαρία, Οινούσσες, Φούρνοι, Ψαρά
και Αι Στράτη. 75 ταινίες από όλο τον κόσμο και 40 καλεσμένοι από την Τουρκία, τη
Βουλγαρία, τη Σερβία, τη Ρουμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, το
Ηνωμένο Βασίλειο, την Αλγερία και τη Κύπρο συναντούν στις αίθουσες του Φεστιβάλ τους
δυναμικούς ΄Ελληνες σκηνοθέτες και το κοινό του Αιγαίου σε μια γιορτή πολιτισμού και
διαλόγου. Όλες οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ καλούν τον επισκέπτη των νησιών σε ένα
βιωματικό τρίπτυχο: Ζήσε, Νιώσε, Απόλαυσέ το!
Όλες οι ταινίες θα προβληθούν με αγγλικούς και ελληνικούς υποτίτλους
Φέτος, για τρίτη φορά στην ιστορία του, ο θεσμός «AegeanDocs», φιλοξενεί μια
ιδιαίτερη ενότητα. Το θέμα του αφιερώματος φέτος είναι «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση,
Δια Βίου Μάθηση». Η ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού
Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και
συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από
εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που
ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση. Μερικοί από τους στόχους της
προσπάθειας αφορούν:
- Στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της
χώρας, - Στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, της
ευαισθητοποίησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, - Στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και
- Στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων (ΕΚΟ).
Η προβολή των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό και εξασφαλίζεται
η πρόσβαση σε ΑμεΑ.
Με πέντε ελληνικές ταινίες και έξη διεθνείς, σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα, οργανώνεται
το αφιέρωμα προβολών και συζητήσεων με κοινό θέμα «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Δια
βίου Μάθηση». Οι ταινίες για την περιβαλλοντική εκπαίδευση αναδεικνύουν ένα εύρος
θεμάτων: Από τις οικολογικές καταστροφές που επιφέρει ένας πόλεμος έως τις απειλές στοπεριβάλλον που προκαλεί ένα μοντέλο μαζικού τουρισμού , ιδιαίτερα διαδεδομένο στις
χώρες της Μεσογείου. Στις ταινίες του αφιερώματοςγια τη δια Βίου Μάθηση
πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες είναι εκπαιδευτικοί , αλλά και
μαθητές διαφόρων ηλικιών και καταγωγών, σε σχολικές μονάδες Δια Βίου Μάθησης. Η
ενότητα αυτή «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Δια βίου Μάθηση». υλοποιείται στο
πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού,
Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και συγχρηματοδοτείται από την
Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Oι προβολές
των ταινιών του αφιερώματος είναι δωρεάν για το κοινό και εχει εξασφαλιστεί η πρόσβαση
στις αίθουσες σε άτομα με ειδικές ανάγκες.
Mπαρδουλ Τσελεπέ.
Στην ταινία παρακολουθούμε την καθημερινότητα του μετανάστη από την Αλβανία
Μπαρδούλ Τσελεπέ, ο οποίος παράλληλα με την εργασία του σε μεταμεσονύκτια βάρδια
στο ΜΕΤΡΟ , ως καθαριστής, φοιτά στο νυκτερινό ΕΠΑΛ Εξαρχείων για να λάβει
απολυτήριο.
Ποτέ δεν είναι αργά.
Η ταινία καταγράφει τα μαθήματα ενηλίκων γυναικών στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας της
Μυτιλήνης. Οι μαθήτριες εξηγούν το κίνητρό τους να καθίσουν και πάλι στα θρανία ενώ η
κινηματογράφηση της σχολικής πράξης δείχνει την πρόοδο τους στα μαθήματα.
Η Μητέρα των Αναμνήσεων
Η ταινία καταγράφει τη συμμετοχή μιας 20χρονης πρόσφυγα από την Ακτή Ελεφαντοστού
στο Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές Ταξεις της Μυτιλήνης. Η Μελίσα, η πρωταγωνίστρια
της ταινίας κινηματογραφείται την ώρα των μαθημάτων, αλλά και στα άτυπα ιδιαίτερα
μαθήματα, τα οποία της προσφέρουν οι καθηγήτριες του Γυμνασίου και εξηγεί γιατί
επέλεξε να φοιτήσει εκ νέου σε μια εκπαιδευτικη μονάδα , προκειμένου να υποστηρίξει την
προσπάθεια της να ενταχθεί στην τοπική κοινωνία.
Μπαφουλί.
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένας μετανάστης από την Αφρική, μαθητής στο
νυκτερινό ΕΠΑΛ Εξαρχείων. Εργάζεται ως φύλακας σε εργοστάσιο στη Μαγούλα Αττικής
και παράλληλα φοιτά στο σχολείο. Ένα τροχαίο ατύχημα του στερεί τη δυνατότητα να
πάρει μέρος στις προαγωγικές εξετάσεις και αποφασίζει από κοινού με τους καθηγητές του
να επαναλάβει τα μαθήματα.
Ασιφ
Ο πρωταγωνιστής της ταινίας είναι ένας 45χρονος μετανάστης από το Αφγανιστάν. Μετα
από 12 χρόνια παραμονής του στην Ελλάδα αποφασίζει να φοιτήσει σε νυχτερινό σχολείο,
προκειμένου να αποκτήσει τυπικά και ουσιαστικά προσόντα για την ένταξή του στην
κοινωνία.
Return
H ταινία είναι μια σύγχρονη απόδοση του αιτήματος Επιστροφή στη Φύση. Είναι ο
άνθρωπος υποχρεωμένος να ζει μια ζωή ασύμβατη με τη φύση του και, επίσης,
ασυμβίβαστη με το φυσικό περιβάλλον; Αυτό το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί τη νέα ζωή
ανθρώπων, που έχουν βρει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα.
A place in the Sun
Ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό στη Νότια Γαλλία καλωσορίζει χιλιάδες ανθρώπους κάθε
καλοκαίρι με τροχόσπιτα και σκηνές σε κάμπινγκ. Η ταινία διαπραγματεύεται τις αλλαγές
που σωρεύει κάθε χρόνο στο Οικοσύστημα της περιοχής και στις σχέσεις των ανθρώπων η
εγκατάσταση και η λειτουργία ενός εφήμερου χωριού δίπλα στο παραδοσιακό.
ALIMA
Εδώ και αιώνες, τα νερά της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Αιτωλικού παρέχουν τροφή και
εργασία σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού της περιοχής και συντελούν στη
διαμόρφωση ενός μοναδικού φυσικού και πολιτισμικού τοπίου. Η ταινία αποτελεί μια
προσπάθεια καταγραφής της καθημερινής ζωής των ψαράδων μέσα από την εργασία τους
καθώς και την σχέση τους με τον ιδιαίτερο χώρο της λιμνοθάλασσας.
More than Ρenguins.
Τα νησιά Φώκλαντς έγιναν γνωστά παγκοσμίως από τον πόλεμο του 1982. Πως
διαμορφώθηκε, όμως η ζωή των ντόπιων , αλλά και των 3.000 Βρετανών , που παραμένουν
στα νησιά σε ένα τοπίο , το οποίο συντίθεται από παρθένα δάση , άγρια φύση και ίχνη από
την πλέον καταστροφική τεχνολογία, που εφηύρεο ανθρώπινος πολιτισμός : τα όπλα του
20ού αιώνα;
Turtle Shells
Ο πόλεμος στη Συρία και οι καταστροφικές επιπτώσεις του μέσα από τα ευρήματα και τη
λειτουργία ενός κέντρου διάσωσης σπανίων ζώων στο Μόναχο. Η ιστορία μιας νεαρής
χελώνας αφηγείται την περιπέτεια ανθρώπων και ζώων.
From the Shore
Στο Cap i Corp, ένα μικρό χωριό της ισπανικής ακτής της Μεσογείου το οποίο συμβολίζει το
ισπανικό μοντέλο μαζικού τουρισμού, με γιγαντιαίες επάλληλες ξενοδοχειακές
εγκαταστάσεις, μια μικρή ομάδα κατοίκων μάχονται εναντίον των παραβιάσεων του
πολεοδομικού σχεδιασμού και της διαφθοράς, η οποία συγκαλύπτει τις παρανομίες. Η
διαμάχη ανάμεσα στους υποστηρικτές μιας βιώσιμης ανάπτυξης , που προστατεύει το
περιβάλλον και όσων κερδίζουν από την αλόγιστη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, είναι
η ιστορία της ταινίας.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2017
Το αφιέρωμα στην εκπαίδευση δεσπόζει στο πρόγραμμα του 5th AegeanDocs Festival Οκτώβριος 1-6.
Με Οσκαρικές ταινίες από την διεθνή παραγωγή –από την Κίνα και τις ΗΠΑ έως την Αργεντινή- πολυβραβευμένες ελληνικές , αλλά και ντοκιμαντέρ που δημιούργησαν εκπαιδευτικοί και εκπαιδευόμενοι από όλες τις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης. Νυχτερινά Σχολεία, Δημοτικά, Λύκεια, Σχολεία Ειδικής Αγωγής, Σχολεία δεύτερης Ευκαιρίας, Μεταπτυχιακοί ερευνητές και υποψήφιοι διδάκτορες, παρουσιάζουν σε πρώτη πανελλήνια προβολή βιωματικά ντοκιμαντέρ.
Στις ταινίες αποτυπώνονται με αυθεντικό, αμεσολάβητο τρόπο, όψεις της εκπαιδευτικής πράξης, προβλήματα και προοπτικές της εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
Ως ταινίες τεκμηρίωσης-καταγραφή της πραγματικότητας, δεν συνιστούν αγιογραφίες. Εμπεριέχουν κριτικό λόγο, όχι με συνθήματα η κραυγές αλλά με ανάδειξη προβλημάτων. Αναδεικνύουν, όμως , όλες το ρόλο των Ελλήνων εκπαιδευτικών και των προσπαθειών τους ώστε το δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα να ανταποκριθεί στην αποστολή του.
Στην ταινία ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΑΓΚΑΛΙΕΣ (Δημοτικό Θέατρο 3/10 , 11.00 πμ), της Κατερίνας Πιλαφά και ομάδας μαθητών του Μουσικού Λυκείου Χαλκίδας, βλέπουμε πώς εμπνευσμένοι εκπαιδευτικοί και νέοι με όχημα τη μουσική τους παιδεία, ευαισθησίες και δεξιότητες, που πήγασαν από τη σχολική πράξη ανθίζουν στην κοινωνία της Χαλκίδας αγκαλιάζοντας και τους πρόσφυγες στη Ριτσώνα.
Από την άλλη βλέποντας το ΤΡΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ, ΔΥΟ ΧΩΡΕΣ, ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ( Δημ. Θέατρο 4/10, 18.00) οι θεατές θα νοιώσουν περηφάνια για τη δύναμη του ελληνικού σχολείου να αγκαλιάσει μετανάστες δεύτερης γενιάς, να πλάσει πνευματικά πρόσφυγες από τη Συρία και θα ενθουσιαστεί από την ποιότητα των ελληνικών και την ευρυμάθεια των μαθητών είτε γεννημένων στη χώρα, είτε μεγαλωμένων και φιλοξενούμενων εδώ. Η ταινία είναι η επιτομή του «Έλληνες λογίζονται οι της ημετέρας Παιδείας μετέχοντες».
Το αφιέρωμα μεταφέρει στους έλληνες θεατές εμπειρίες από εκπαιδευτικά προβλήματα των κοινωνιών της Κίνας The Graduates, https://www.youtube.com/watch?
Φέτος, για δεύτερη φορά στην ιστορία του ο θεσμός AegeanDocs , φιλοξενεί μια ιδιαίτερη ενότητα με θέμα H ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Η ενότητα αυτή υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» ΕΣΠΑ – “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση” και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Πρόκειται ουσιαστικά για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ασχολείται με την εκπαίδευση και την απασχόληση.
Trailer: https://vimeo.com/235718261
Μερικοί από τους στόχους της προσπάθειας αφορούν:
• Στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας,
• Στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, της Δια Βίου Μάθησης, της ευαισθητοποίησης για την περιβαλλοντική εκπαίδευση,
• Στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και
• Στην ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων (ΕΚΟ).
Το κινηματογραφικό αφιέρωμα πραγματοποιείται στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 60 χρόνια του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ 2016
Θεματικό Αφιέρωμα στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τις Μειονότητες και τα Δικαιώματα των Ρομά, παρουσιάζει το 4o AegeanDocs 2016.
Η προσφυγική κρίση έχει αφήσει το αποτύπωμα της στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και ιδιαίτερα στη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο.
H συνάντηση με τον « Άλλο», τον διαφορετικό, τον αλλόθρησκο, τα δικαιώματα των μειονοτήτων και η συνάντηση πολιτισμών μέσω της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης συγκροτούν ένα θεματικό αφιέρωμα του φεστιβάλ AegeanDocs.
Το αφιέρωμα «Μειονότητες-Ρομά- Διαπολιτισμική εκπαίδευση» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους.
Οι ταινίες ανά θεματική ενότητα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ, ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Μισή γυάρδα (προηγούμενος προσωρινός τίτλος: Οι Αόρατοι ), σκηνοθεσία Παναγιώτης Βεκρής, Α΄ προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ταινία παρακολουθεί την καθημερινή ζωή και την εργασία μιας κοινότητας Αιγυπτίων στη Βόρεια Λέσβο. Πως ζούν, πού εργάζονται, που προσεύχονται, τι τους έφερε εκεί μακριά από τη γενέτειρα; Ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης εκέι όπου οι ταινίες τεκμηρίωσης και η κοινωνική ανθρωπολογία τέμνονται.
Αλβανοί στην Κρήτη, Ινδοί στην Αττική, Νιγηριανοί στην Αθήνα.
Τρεις ταινίες ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, οι οποίες μεταφέρουν την καθημερινότητα μεταναστευτικών κοινοτήτων που διαμένουν χρόνια στην Ελλάδα, με τρόπο που συνδυάζει την εμπειρία και την αντίληψη τόσο των μεταναστών, όσο και των Ελλήνων. Ακολουθώντας τη μεθοδολογία του συμμετοχικού βίντεο μετανάστες και ‘Έλληνες συνέβαλαν ενεργά σε όλα τα επίπεδα παραγωγής των ταινιών αυτών κινηματογραφική επιμέλεια είναι της σκηνοθέτιδας Μαρίας Πεσλή.
«Απλώς, αλληλεγγύη», σκηνοθεσία Έφη Σιαλευρή, Α΄ προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ταινία παρακολουθεί την επιλογή μιας γυναίκας, της Σελίνα Κυριακού, να δράσει για να εκφράσει την αλληλεγγύη της προς τους πρόσφυγες στη δομή «ΧΩΡΙΟ ΤΟΥ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ», μία εθελοντική συλλογικότητα οργανώσεων και πολιτών της Λέσβου, η οποία λειτουργεί σε μία πρώην κατασκήνωση παιδιών του Π.Ι.Κ.Π.Α. στη Μυτιλήνη. Εκεί έχει δημιουργηθεί μια κοινότητα αγάπης και προσφοράς, όπου φιλοξενούνται ευπαθείς ομάδες προσφύγων, συγκεντρώνονται και διανέμονται ρούχα, παπούτσια και είδη πρώτης ανάγκης, προσφέρεται ιατρική και ψυχολογική στήριξη, λειτουργεί κουζίνα, όπου εθελοντές ετοιμάζουν εκατοντάδες μερίδες φαγητού την ημέρα για πρόσφυγες/μετανάστες/εθελοντές
4. To Kyma- a rescue in the Aegean Sea (55 min) σκηνοθεσία David Fontseca & Arantza Diez Spain – Greece. Α προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ταινία Το Κύμα- Διάσωση στο Αιγαίο, αφηγείται ένα μεγάλο κατόρθωμα μιας ομάδας Ισπανών εθελοντών ναυαγοσωστών, που προσέτρεξαν στη Λέσβο στο αποκορύφωμα της πρόσφατης προσφυγικής κρίσης. Το απόλυτο δόσιμο τους στην αποστολή, ένα αξιοθαύμαστο μίγμα αλτρουισμού και τελειομανούς επαγγελματισμού, τους έκαναν τους πιο αγαπημένους ήρωες τού νησιού, αλλά και διεθνώς πέρα από τα όρια της Λέσβου. Είναι αφοσιωμένοι σε μια αποστολή με πολύ λίγα μέσα. Αψηφούν τους κινδύνους της θάλασσας για να σώσουν τις ζωές των άλλων ηρώων, των χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων , που διέσχισαν με σαπιοκάραβα το Αιγαίο περνώντας από την Τουρκία στην Ελλάδα. Είναι ένα επικίνδυνο ταξίδι και μελαγχολικό ταξίδι ώσπου να φτάσουν σε μια γωνιά Ευρωπαϊκής γης.
TRAILER: https://vimeo.com/lakaseta/trailertokymaeng
Ωδή στη Λέσβο σκηνοθεσία, Talal Derki, Germany- Greece. Α προβολή στο ελληνικό κοινό
Αυτή είναι η ιστορία ενός χωριού στη βόρεια ακτή της Λέσβου, μόλις λίγα χιλιόμετρα από την ακτή της Τουρκίας . Η ιστορία λίγων, εξαιρετικών ανθρώπων που δε μπόρεσαν να αγνοήσουν τους χιλιάδες ανθρώπους που τράπηκαν σε φυγή εξαιτίας ενός εμφυλίου πολέμου και βρέθηκαν στις ακτές τους. Άνθρωποι γεμάτοι κουράγιο και ελπίδα, που σε μια στιγμή ανάγκης άνοιξαν τις πόρτες τους και τις καρδιές τους. Η Σκάλα είναι μια πόλη 150 κατοίκων. Φανταστείτε αυτούς ενώπιον 150.000 προσφύγων. Η Ελλάδα μπορεί να μην έχει τους ήρωες των παλαιών χρόνων — Αἴας, Αχιλλέας, Έκτορας — αλλά όταν εκείνη η μέρα έφτασε, αυτοί οι λίγοι άνθρωποι ξεσηκώθηκαν και αντιμετώπισαν την πρόκληση. Και ποιοι ήταν; Λίγες ηλικιωμένες γυναίκες. Ένας ψαράς. Ένας φούρναρης και ένας περιπτεράς. Ένας ντόπιος ιερέας και ένας ιδιοκτήτης ξενοδοχείου. Αυτή είναι μια ποιητική ιστορία γεμάτη ελπίδα και έμπνευση
Silvered Water (92 min), σκηνοθεσία Wiam Bedirxan & Ossama Mohammed, Syria
Στη Συρία, καθημερινά, YouTubers κινηματογραφούν και ύστερα πεθαίνουν – άλλοι σκοτώνουν και μετά μαγνητοσκοπούν. Στο Παρίσι, παρακινημένος από την αγάπη μου για τη Συρία, αντιλαμβάνομαι ότι μπορώ να μαγνητοσκοπήσω μονάχα τον ουρανό και μετά να επεξεργαστώ το υλικό. Μέσα από την πίεση μεταξύ της αποξένωσης που νιώθω στο Παρίσι και της επανάστασης, μια συνάντηση συνέβη. Μια νεαρή γυναίκα Κουρδικής καταγωγής από τη Χομς ξεκίνησε να μιλά μαζί μου, ρωτώντας με «Αν η κάμερα σου βρισκόταν εδώ, στη Χομς, τι θα κινηματογραφούσες;» ; Το ‘Silvered Water’ είναι η ιστορία της συνάντησης αυτής.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=CPaERAgs2uY
The Longest Run/O πιο Μακρύς Δρόμος (77 min), D: Marianna Economou, P: Spyros Mavrogenis, Greece
Με φόντο τις επιδρομές του ISIS στην Μέση Ανατολή, ο Αλσαλέχ και ο Τζασίμ από την Συρία και το Ιράκ, βρίσκονται κρατούμενοι στην φυλακή ανηλίκων του Βόλου με την βαριά κατηγορία της διακίνησης παράτυπων μεταναστών. Οι ιστορίες τους ξετυλίγονται στη φυλακή και στο δικαστήριο, αποκαλύπτοντας πώς νέοι αθώοι πρόσφυγες πέφτουν θύματα εξαναγκασμού των διακινητών, εμπλέκονται στη διακίνηση και τελικά καταλήγουν να εκτίουν βαρύτατες ποινές ενώ οι ίδιοι οι διακινητές συνεχίζουν να δρουν ανενόχλητοι. Αν το δικαστήριο κηρύξει τον Αλσαλέχ και τον Τζασίμ ενόχους, η ποινή φυλάκισής τους μπορεί να είναι 25 χρόνια.
Trailer: https://vimeo.com/141398399
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΡΟΜΑ
Μικρές Ιστορίες Ρομά(67’), του Σταύρου Ψυλλάκη
“Εμάς όλους μάς ονομάζουν γύφτους, τσιγγάνους, μας έχουν όλους στη ίδια μοίρα. Δεν είμαστε η ίδια φυλή… “.
Η Αθανασία, ο Θόδωρος, ο Γιώργος, η Χρυσούλα, … ζουν και κινούνται στο Ζεφύρι, στο Μενίδι και στην ευρύτερη περιοχή. Δεν μένουν πια σε τσαντίρια και καταυλισμούς, αλλά σε ένα σύγχρονο αστικό περιβάλλον, ο καθένας ανάλογα με τις δυνατότητές του. Τα παιδιά και τα εγγόνια τους προσπαθούν να μάθουν πέντε γράμματα … Μέσα από μικρές ιστορίες που μας αφηγούνται για τη ζωή τους, ξεδιπλώνει σιγά, σιγά ο καθένας τους, τη δική του, ιδιαίτερη, προσωπικότητα. Γίνονται ΠΡΟΣΩΠΑ με όνειρα, ελπίδες και απογοητεύσεις, όπως ο καθένας μας. … Αλλά και με μια καταγωγή που έχει ιδιαίτερο βάρος. “…άμα δεν έχεις φτερά να πετάξεις, πώς θα πετάξεις; ” μονολογεί προς το τέλος η Αθανασία.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑiΔΕΥΣΗ
«Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση: μια άλλη εκπαίδευση για τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη»
Σκηνοθεσία: Θάνος Αναστόπουλος
Αντικείμενο του φιλμ είναι η πορεία του Προγράμματος για την εκπαίδευση της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη κατά τη διάρκεια της περιόδου 1997-2007. Η πορεία αυτή παρουσιάζεται μέσα από διαφορετικές οπτικές: των επιστημονικών υπευθύνων του Προγράμματος, πολλών από τους βασικούς του συνεργάτες, αλλά και των ίδιων των παιδιών ή άλλων μελών της μειονότητας που συμμετείχαν στις εκπαιδευτικές του δράσεις. Έτσι αναδεικνύονται η λογική και οι στόχοι του Προγράμματος, το πολύπλευρο έργο που πραγματοποιήθηκε μέσα στα δέκα αυτά χρόνια, οι σημαντικές δυσκολίες αλλά και οι μεγάλες αλλαγές στις οποίες συνέβαλε αποφασιστικά η συγκεκριμένη εκπαιδευτική παρέμβαση.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ Δια Βίου Μάθηση
ΝΙΚΗ, (18 min ) σκηνοθεσία Αλέξανδρος Στεργίου, Δέσποινα Βερρή, Ιουλία Μαρίνα Σαράντου Ά προβολή στο ελληνικό κοινό
Η ιστορία μιας γυναίκας 67 ετών, της κυρίας Νίκης, μετανάστριας στη Νότιο Αφρική για 30 χρόνια, που έζησε την εμπειρία του «ξένου» σε μια χώρα, βίωσε, από την πλευρά των λευκών, το απαρτχάιντ, αλλά, παρά ταύτα, ένοιωσε την ανάγκη να γνωρίσει και να κατανοήσει τον πολιτισμό των μαύρων. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα ένοιωσε ξένη στην ίδια την πατρίδα της. Επέστρεψε στα θρανία μέσω δομών Εσπερινών Σχολείων και Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας .Στα σχολεία αυτά ήταν συμμαθήτρια και με Έλληνες, αλλά και με μετανάστες. Η διπλή εμπειρία της –ξένη στη Νότιο Αφρική / αποξενωμένη στην πατρίδα της- χρησιμεύει στους σκηνοθέτες της ταινίας να διεισδύσουν στο πρόβλημα Μετανάστευση και Μειονότητες και να τεκμηριώσουν την κοινωνική συμβολή των δομών δια βίου μάθησης όχι μόνο στην προσωπική ανάπτυξη των επωφελουμένων, αλλά και στην κοινωνική ενσωμάτωση, μεταναστών , μέσω της εκπαίδευσης.
Η κυρία Νίκη πήρε απολυτήρια γυμνασίου και λυκείου φτάνοντας σε ηλικία 63 ετών στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για να εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο και να σπουδάσει Κοινωνιολογία. Στην ταινία αφηγείται την όμορφη περιπέτειά της ζωής της. Η σκηνοθετική ομάδα της ταινίας είναι εκπαιδευτικοί και μαθητές του Εσπερινού Λυκείου Μυτιλήνης.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ ΜΕ ΤΟΝ « ΑΛΛΟ» ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
Women in Sink (36 min), σκηνοθεσία Iris Zaki, Israel-USA, Α προβολή στο ελληνικό κοινό.
Η ταινία “Women in Sink” αφηγείται την ιστορία ενός μικρού κομμωτηρίου στην καρδιά της Χριστιανικής Αραβικής κοινότητας στη Χάιφα, όπου η σκηνοθέτης Ίρις Ζάκη πάει να δουλέψει ως βοηθός υπεύθυνη για τα λουσίματα. Τοποθετώντας την καμερά της πάνω από τον νιπτήρα, όπου οι πελάτες απολαμβάνουν ένα μασάζ στο κεφάλι, η Ίρις συζητά με Άραβες και Εβραίες γυναίκες διαφορετικών γενεών και κοινωνικής καταγωγής για ποικίλα θέματα: από την πολιτική και τον πόλεμο έως την αγάπη. Μέσω αυτής της ξεχωριστής επικοινωνίας, οι ιστορίες των γυναικών παρουσιάζουν τη ζωή στο Ισραήλ από μια προσωπική και συχνά απρόσμενη σκοπιά.
Trailer: https://vimeo.com/128285330
13. Touch of an Angel (60 min), σκηνοθεσία Marek Tomasz Pawlowski, Poland.
Α προβολή στο ελληνικό κοινό
H ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: «Έψαξα σε όλο τον κόσμο να βρω ντοκουμέντα, για να τεκμηριωθεί τα οποία να τεκμηριώνουν την αλήθεια της ιστορίας. Είναι μια πολύ προσωπική, ποιητική ιστορία ενός κωφού άνδρα με μια εκπληκτική μνήμη, του Schönker , ο οποίος αποφασίζει να κάνει το πιο δύσκολο ταξίδι της ζωής του, προκειμένου να λυτρωθεί από τις αγωνίες της εμπειρίας του στον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Δεν είναι απλά μια ιστορία εν καιρώ πολέμου, αλλά ένας απολογισμός για το πώς ακόμη και η παραμικρή χειρονομία μπορεί να σώσει μια ζωή. Η ταινία παρουσιάζει εντελώς άγνωστα γεγονότα σχετικά με την ύπαρξη ενός αποτυχημένου Γραφείου Μετανάστευσης των Εβραίων στην Παλαιστίνη, το οποίο λειτουργούσε στην πόλη Άουσβιτς και διευθυνόταν από τον πατέρα του Schönker .
Έχω πλήρη επίγνωση των προβλημάτων που τίθενται στον σύγχρονο κόσμο σχετικά με τη χρήση της Ιστορίας. Χρησιμοποιώ την Ιστορία ως ένα σημείο αναφοράς για να στείλω ένα μήνυμα της καθολικής σημασίας. Η γλώσσα της ταινίας μου είναι σκόπιμα διαφορετική.O Schönker είναι ζωγράφος. Γι’ αυτό αποφάσισα να χρησιμοποιήσω μια καινοτόμο γλώσσα που ονόμασα κολάζ από αρχεία- archicollage.
TRAILER: https://player.vimeo.com/video/104598154